10522364_1474002402839633_8670254289311937246_o.jpg

Update Gerrit Krolbrug

De tijdelijke brug

Tijdelijke loop-/fiets bruggen, ook voor scootmobielen kinderwagens etc toegankelijk: de actie voor noodfietsloopbruggen bij de Gerrit Krolbrug (b)lijkt succesvol te zijn! Een mooi resultaat. Eind van het jaar kan die brug gereed zijn… 

Planning definitieve brug

De plannen voor de definitieve brug krijgen ook steeds meer gestalte. Er lopen nog enkele onderzoeken. Bijvoorbeeld een archeologisch onderzoek bij de Hunzeloop. Tot dusver twee keer zoveel vondsten dan verwacht. De inrichting van de wegen aan de stadskant richting de brug zijn weer iets veranderd, er lijkt geen rotonde bij de Oosterhamriklaan meer nodig te zijn, omdat als de definitieve brug gereed is de Korreweg ook helemaal ingericht zal zijn als fietsstraat..

Het GKB platform heeft (wederom) aangeboden om - voordat de overheden met een laatste inloopsessie in het Floreshuis gaan komen - naar de informatieborden te kijken. Van overheidswege aarzelt men om van dat aanbod gebruik te maken. Voordeel: als iets onduidelijk is, kan men het dan nog verbeteren. Nadeel: ‘een groepje bewoners’ (in hoeverre zij hun achterban vertegenwoordigen is altijd de vraag) krijgt de info iets eerder dan de anderen.

Uiteindelijk is voor alle belanghebbenden de mogelijkheid om formeel op de plannen te reageren in de aanloop naar een omgevingsvergunning. Daarbij zal erg veel materiaal moeten worden bestudeerd. Dan worden namelijk ook de onderzoeksresultaten bekend gemaakt. Voor zo’n ingewikkeld plan is de formele termijn van zes weken erg kort. Het GKB platform heeft aan Rijkswaterstaat gevraagd of er een langere termijn kan worden gegeven.

Zie ook de website van Rijkswaterstaat over de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl: https://hld.rws.nl/nieuws/2518201.aspx 

Gerrit Krolbrug - wie wil nog om tafel over het ontwerp?

Anderhalf jaar heeft het GKB-comité via inspraak geprobeerd om de politiek te laten kiezen voor een lage brug die voor fietsers comfortabel en veilig is. De handtekeningenactie was een groot succes, ruim 5000 mensen hadden hun handtekening gezet. Maar een lage brug komt er wellicht niet. Nu de formatie gericht is op een kabinet met dezelfde partijen is de kans op een lage brug erg klein geworden. Wie heeft er dan nog zin in inspraak?

 Gerrit Krolbrug 2 WSHet Gerrit Krolbrug Comité heeft aan de gemeenteraad geschreven dat het zich gestoord heeft aan de oude bestuurscultuur waarbij de raadsleden gewoon het standpunt van hun partij volgen bij het stemgedrag en - alle goede argumenten ten spijt - de inspraak daardoor slechts een schijnvertoning is geworden. Daarom heeft het Comité besloten om niet meer met Rijkswaterstaat om tafel te gaan over het vervolg, namelijk het uitwerken van het ontwerp. Dat zouden de bewonersorganisaties dan weer zelf moeten doen. Wel zal het Comité zorgen voor een goede overdracht. Het Comité blijft dus enkel proberen op landelijk niveau voor een lage brug te pleiten en daarna zal het misschien nog proberen om de besluitvorming juridisch aan te vechten. In de tussentijd zullen de bewonersorganisaties dus een uitnodiging kunnen verwachten om te overleggen over het ontwerp. Of hier nog animo voor is? 

Lees meer

Gerrit Krolbrug - Het GKB-Comité gaat strijdbaar verder

Vlak voor de zomervakantie hebben de gezamenlijke bewonersorganisaties gebruik gemaakt van een zogenaamde consultatieronde. Er lag namelijk eindelijk een afweegnotitie - een notitie waarmee allerlei varianten van de nieuwe Gerrit Krolbrug met elkaar vergeleken konden worden - en zowaar eentje waarin ook de bewonersvariant echt een plek had gekregen. Hieronder staat wat er tot november nog mee gedaan wordt…

Op 5 juli kregen de bewonersorganisaties een uitnodiging om op de afweegnotitie en het ontwerpboek inclusief bijlagen te reageren. Er zat - de ambtelijke wereld is er verzot op - een formulier bij. Op dat formulier moest er per opmerking precies worden aangegeven dat dit een reactie was op stuk x, titel y en bladzijde z. en het moest bovendien vóór 26 juli 2021 klaar zijn. Eerst was er nog een vergadering waarbij de bewonersorganisaties online konden reageren, en daar werd afgesproken om de strijd voor een brug met een lage doorvaarthoogte - zoals we die voor de aanvaring hadden - gezamenlijk voort te zetten. Er was veel kritiek op de afweegnotitie en het ingevulde formulier was dan ook 24 bladzijden lang. De Fietsersbond, Toegankelijk Groningen (belangen van gehandicapten), Professorenbuurt en Oosterparkwijk hebben afzonderlijk gereageerd, maar zij zijn ook vóór een lage brug.

Lees meer

Tijdelijke Gerrit Krolbrug schiet niet op

Twee jaar! Binnenkort is het twee jaar geleden dat de Gerrit Krolbrug in de stad Groningen geheel onbruikbaar werd voor een substantieel deel van de 16.000 dagelijkse passanten, onder wie minder mobiele weggebruikers. Het Platform Gerrit Krolbrug heeft onlangs een brief geschreven aan minister Harbers. Het Platform wil tegelijkertijd meerdere alternatieven laten onderzoeken, omdat het ontwerp dat nu onderzocht wordt nog veel onzekerheden kent.

Het Platform Gerrit Krolbrug, bestaat uit bewonersorganisaties van Korrewegwijk, De Hunze/Van Starkenborgh, Beijum, Lewenborg, Drielanden, Fietsersbond afdeling Groningen en Werkgroep Toegankelijk Groningen en wordt goed betrokken bij de voorbereiding van de tijdelijke brug. 

Lees meer

De Gerrit Krolbrug -  Een vervolgverhaal

In januari 2021 ging het over de aktie van het Gerrit Krolbrug comité en over de ‘Motie Laçin’ die in de Tweede Kamer is aangenomen, waarin staat dat de zogenaamde Bewonersvariant volwaardig moet worden meegenomen bij de varianten die verder uitgewerkt worden. Het Gerrit Krolbrug comité bestaat uit de drie dichts bij de brug gelegen bewonersorganisaties, De Hunze/Van Starkenborgh, Beijum en Korrewegwijk. Zij werken in nauw overleg met de overige 9 bewonersorganisaties, de VBNO (ondernemers Ulgersmaweg), drie omliggende scholen en de Fietsersbond. Wat is de stand van zaken nu?

Besluit in mei of juni

Of de minister de motie wil uitvoeren laat zij pas in mei of juni of tijdens het Maritiem-overleg weten. 

Geen goed beeld van de Bewonersvariant

Tijdens een gesprek met ambtenaren kwam het Gerrit Krolbrug comité er achter dat de schets die zij ooit hadden gemaakt nu heel star behandeld wordt. Die schets werd bijvoorbeeld door Royal Haskoning DHV rechttoe rechtaan uitgewerkt en dat leverde bijvoorbeeld een 3D versie op te leveren met een fietspad dat dwars door het burgwachtershuis ging. Dat was nooit de bedoeling! Het gaat er natuurlijk om dat een lage brug met vrijliggende fietspaden als volwaardige variant wordt meegenomen, want alleen dan kan er goed gekozen worden tussen de diverse varianten. In de tussentijd heeft het ingenieursbureau diverse andere varianten verder ontwikkeld, zonder dat de bewonersorganisaties hier een oordeel over konden geven.

Nieuwe ‘stakeholders’

Nu het Gerrit Krolbrug comité goed samenwerkt met de andere belangengroepen wil Rijkswaterstaat ineens nieuwe stakeholders aan het overleg laten deelnemen, zoals Schuttevaer (de belangenorganisatie van de schippers), VNO-NCW (landelijke ondernemerskoepel) en Groningen Seaports (haven Delfzijl). Het Gerrit Krolbrug comité heeft wel vaker met schippers van grote schepen gesproken en die vinden een lage brug geen probleem, zolang die maar op tijd open gaat. Verder is men natuurlijk kritisch over het toevoegen van de andere belangenorganisaties, nu er al overleg met de betrokken ondernemers plaatsvindt en men niet snapt wat Groninger Seaports ermee te maken heeft.

Communicatieplan

Het Gerrit Krolbrug comité besloot haar brief aan de Stuurgroep met een oproep: laten we het traject van uitwerking nu daadwerkelijk samen ingaan om tot een gedragen en gezamenlijke oplossing te komen. Dit is de enige juiste weg. We zien de uitnodiging op korte termijn tegemoet zodat we niet opnieuw voor voldongen feiten worden gesteld. Op 22 februari heeft de Stuurgroep Groninger Bruggen vergaderd over een Communicatieplan. Sindsdien bleef het stil.