De Gerrit Krolbrug - Een vervolgverhaal
In januari 2021 ging het over de aktie van het Gerrit Krolbrug comité en over de ‘Motie Laçin’ die in de Tweede Kamer is aangenomen, waarin staat dat de zogenaamde Bewonersvariant volwaardig moet worden meegenomen bij de varianten die verder uitgewerkt worden. Het Gerrit Krolbrug comité bestaat uit de drie dichts bij de brug gelegen bewonersorganisaties, De Hunze/Van Starkenborgh, Beijum en Korrewegwijk. Zij werken in nauw overleg met de overige 9 bewonersorganisaties, de VBNO (ondernemers Ulgersmaweg), drie omliggende scholen en de Fietsersbond. Wat is de stand van zaken nu?
Besluit in mei of juni
Of de minister de motie wil uitvoeren laat zij pas in mei of juni of tijdens het Maritiem-overleg weten.
Geen goed beeld van de Bewonersvariant
Tijdens een gesprek met ambtenaren kwam het Gerrit Krolbrug comité er achter dat de schets die zij ooit hadden gemaakt nu heel star behandeld wordt. Die schets werd bijvoorbeeld door Royal Haskoning DHV rechttoe rechtaan uitgewerkt en dat leverde bijvoorbeeld een 3D versie op te leveren met een fietspad dat dwars door het burgwachtershuis ging. Dat was nooit de bedoeling! Het gaat er natuurlijk om dat een lage brug met vrijliggende fietspaden als volwaardige variant wordt meegenomen, want alleen dan kan er goed gekozen worden tussen de diverse varianten. In de tussentijd heeft het ingenieursbureau diverse andere varianten verder ontwikkeld, zonder dat de bewonersorganisaties hier een oordeel over konden geven.
Nieuwe ‘stakeholders’
Nu het Gerrit Krolbrug comité goed samenwerkt met de andere belangengroepen wil Rijkswaterstaat ineens nieuwe stakeholders aan het overleg laten deelnemen, zoals Schuttevaer (de belangenorganisatie van de schippers), VNO-NCW (landelijke ondernemerskoepel) en Groningen Seaports (haven Delfzijl). Het Gerrit Krolbrug comité heeft wel vaker met schippers van grote schepen gesproken en die vinden een lage brug geen probleem, zolang die maar op tijd open gaat. Verder is men natuurlijk kritisch over het toevoegen van de andere belangenorganisaties, nu er al overleg met de betrokken ondernemers plaatsvindt en men niet snapt wat Groninger Seaports ermee te maken heeft.
Communicatieplan
Het Gerrit Krolbrug comité besloot haar brief aan de Stuurgroep met een oproep: laten we het traject van uitwerking nu daadwerkelijk samen ingaan om tot een gedragen en gezamenlijke oplossing te komen. Dit is de enige juiste weg. We zien de uitnodiging op korte termijn tegemoet zodat we niet opnieuw voor voldongen feiten worden gesteld. Op 22 februari heeft de Stuurgroep Groninger Bruggen vergaderd over een Communicatieplan. Sindsdien bleef het stil.
Tags: Gerrit Krolbrug